Terveiset vuonojen maasta

Kumppanimme Norjassa, REN AS, järjestää joka toinen vuosi Metodedager -tapahtuman. Metodedager on sekoitus messuja, ammattilaiskilpailuja ja koulutusta. Tapahtuma pidetään Drammenin raviradalla, ulkoalueella. Tänä vuonna säiden haltijat olivat suosiollisia ja normaalin sateen sijaan molempina päivinä päästiin hellelukemiin.

Keräsimme Vakiorakenteiden ohjausryhmästä kokoon kiinnostuneen porukan ja suuntasimme kesäkuun toisella viikolla Norjaan tutustumaan paikalliseen verkonrakennuskulttuuriin. Norjan autokannan muutos oli heti juna-aseman taksitolpalla ilmeinen, kun kaikki taksit olivat vähintään hybridejä ja pääsimme tekemään empiirisen tutkimuksen Toyota Priuksen tilavuudesta. Kuusi henkeä kuljettajan lisäksi matkusti siedettävän epämukavasti raviradalle.

Tapahtuman alue oli laaja, joten tuotteiden ja ratkaisujen esittelyt olivat havainnollisia ja kattavia kun niitä ei tarvinnut ahtaa pieneen tilaan. Merkittäviä eroja Suomeen olivat ilmajohtorakentamisen voimakas esillä olo, sekä maakaapeloinnin erityisratkaisut, joiden syy oli selvä, kun vain katsoi vuoria ympärillä.

Seuraavaksi muutamia kuvia konkretisoimaan eroja sekä pari mielenkiintoista löytöä.

Monessa paikassa joudutaan louhimaan kaapeliojat kallioon, joten käytännölliseksi tavaksi on muodostunut asentaa uraan kerralla valmis kuuden putken nippu, joka peitetään betonilla. Putkista voidaan sitten ottaa haaroja esimerkiksi valaistuspylväälle kuten kuvassa. Kaapeli vedetään esittelijän mukaan ennen betonin valamista. Taustalla (maassa) näkyviä aaltomaisia muoveja käytetään kaapelien pitämiseen erillään toisistaan kaapeliojassa. Tämän tarvikkeen todellinen tarpeellisuus jäi meille epäselväksi.


Kaapelien kuorintaan oli esillä monia toinen toistaan helpommaksi mainostettuja ratkaisuja.


Kaapeli läpivientien paloturvalliseen ja vedenpitävään tiivistämiseen oli esillä mielenkiintoinen joustava vaihtoehto, joka kestää yllättävän paljon taivutusta ilman, että tiiveys kärsii.

Jännitetöissä JT-sauvojenrinnalle on yleistymässä ns. JT-hanskamenetelmä, joissa käytetään eristäviä, pitkiä työkäsineitä. Lisäksi tarvitaan eristetty nostokori sekä kasa eristepeittoja kuten kuvasta näkyy.

JT-sauvat ovat luonnollisesti yleisesti käytössä, koska koriautolla ei joka paikkaan pääse. Monimutkaisemmat tehtävät voivat johtaa melkoiseen virittelyyn, mutta kokeneilta sekin näytti sujuvan.

Puupylvään korvaavia vaihtoehtoja olivat komposiitti- ja alumiinipylväät. Varsinkin komposiittipylväitälöyty useammaltakin toimittajalta. Molemmat vaativat käytännössä omat varusteet ja kiinnikkeet. Esittelijän mukaan komposiitilla voisikin käyttää perinteisiä pylväskenkiä, mutta suositteli silti kuvan mukaisia vartavasten tähän käyttöön suunniteltuja pylväskenkiä.

Paikalliset olosuhteet vaativat erikoisempia ratkaisuja maansiirtoon.

Kiitos Jussi Välimäelle, Ari Unkurille ja Juha-Pekka Mäkiselle sekä HeadPowerin porukalle mukavasta ja mielenkiintoisesta matkasta.
Jos jokin herätti kiinnostusta, ota minuun yhteyttä.
Hyvää kesää kaikille!

Kirjoittajasta

Timo Mutila
Timo Mutila

Tekninen johtaja, HeadPowerilla yli 16 vuoden kokemus toimialan kehittämisestä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© 2016 HeadPower Oy